Belofte maakt schuld

Belofte maakt schuld

Belofte maakt schuld

Fatboy The Original: wie kent het merk niet? De iconische zitzakken (en tegenwoordig ook stoelen, lampen, tafels en parasols) sieren menig huis en tuin. Maar nu gaat het even over de Fatboy zitzakken. Als sinds de introductie wordt dit concept door concurrenten van Fatboy goed bekeken, en laat men zich er ook aardig door inspireren. Die inspiratie gaat soms te ver, en dan treedt Fatboy op. Bijvoorbeeld als een concurrent ook de voor Fatboy kenmerkende rode rechthoekige labels overneemt, of precies dezelfde materialen gebruikt. Dat dit voor de concurrentie duur kan uitpakken, blijkt uit een recent gepubliceerd vonnis van Fatboy tegen de Belgische concurrent ZET bvba.

In het vonnis van de rechtbank valt te lezen dat Fatboy en ZET al eerder een conflict hadden over het design van de zitzakken van ZET, en dat de partijen toen afspraken dat ZET alleen nog maar zitzakken zou verkopen, die afweken van die van Fatboy. Bijvoorbeeld omdat ze van andere materialen gemaakt worden, en – hier belangrijk – geen rood of rechthoekig label hebben. In ruil voor deze toezeggingen van ZET zou Fatboy de zaak kennelijk laten rusten.

Wat blijkt: in 2021 is ZET toch zitzakken met een rechthoekig label gaan verkopen. Fatboy sprak haar daarop aan, en claimde gelijk de boete die in de eerdere schikkingsovereenkomst was afgesproken.

De rechter ging in de eis van Fatboy mee, en veroordeelde ZET tot het staken van de verkoop van de ZET-zitzakken èn het betalen van een dwangsom tot een maximum van € 100.000.

De twee partijen zullen nog wel even doorsteggelen over de afwikkeling van de zaak, maar voorlopig staat ZET er niet best voor. Moraal van dit verhaal: belofte maakt soms hoge schuld…