Veel mensen weten dat beren uitermate intelligente dieren zijn. Wat minder mensen weten, is dat ze ook zeer goed als merk kunnen fungeren. Alleen in de Benelux zijn er al meer dan 1800 logo’s waarin een beer of beerachtige is opgenomen. Een van de bekendste “Beer-merken” is dat van Haribo, niet alleen zeer onderscheidend maar ook heel lekker.
Onderscheidend vermogen krijg je niet zomaar. In het geval van Haribo maakt men al sinds 1922 gebruik van de berenvorm voor snoepjes. En Haribo heeft soms stevige procedures moeten voeren om de beer ook als merk ingeschreven te krijgen.
Kort geleden kwam daar een mooi resultaat uit. Het Europese Merkenbureau heeft in een beroepsprocedure vastgesteld, dat het Haribo-beertje voor onder andere speelgoed, kleding en sieraden wel degelijk een onderscheidend logo kan zijn. Het beertje, zo vond het Bureau, wijkt voldoende af van wat in de desbetreffende branches gebruikelijk is. En kan dus een geldig merk zijn. Haribo zelf was het daar overduidelijk mee eens, en heeft nu ook beroep ingesteld tegen de afwijzing van een ander beeldmerk, dat puur bestaat uit de omtrek van de Haribo-beer.
De tijd zal leren of het Bureau ook deze laatste beer gaat registreren.