Ruim baan voor vormmerken?

Ruim baan voor vormmerken?

Ruim baan voor vormmerken?

Zou u deze auto aan de vorm herkennen? Het is een retorische vraag. De Volkswagen bus uit 1950, ook wel bekend als de T1 of “Samba”, is een iconisch model. De bus is zo populair, dat hij tegenwoordig zelfs weer als volledig elektrische auto te koop is. Volkswagen weet dat natuurlijk ook. In 2017 heeft VW de vorm van dit busje dan ook als merk aangevraagd.

Dat klinkt overigens makkelijker dan het is. De Europese Merkenautoriteiten zijn heel strikt als het gaat op de toelating van vormmerken. De redenering is, dat de gemiddelde consument niet geneigd is om de pure vorm van een product als onderscheidingsteken te zien. Woorden en logo’s: ja, maar de vorm zelf, daar doet men moeilijk over tenzij die vorm bewijsbaar ingeburgerd is.

Het is dan ook mooi om te zien dat – weliswaar na vier jaar procederen – Volkswagen recent bij het Europese Merkenbureau in het gelijk is gesteld. De Kamer van Beroep heeft geoordeeld dat de vorm van de bus an sich, dus ook zonder bewezen inburgering, zó bijzonder is dat hij als merk kan worden toegelaten. Goed nieuws dus voor Volkswagen én voor alle andere merkhouders. Heel voorzichtig lijkt de deur voor vormmerken nu weer wat verder open te gaan.